Projektni dan zavičajne nastave “Štorije poli ognjišća” 

Objavljeno: 22.04.2025

Životi naših starih

Prije početka proljetnih praznika, u srijedu 16. travnja u Osnovnoj školi Monte Zaro u Puli proveden je projektni  Međunarodne ekoškole i Zavičajne nastave u sklopu projekta Institucionalizacije zavičajne nastave u osnovnim školama Istarske županije – Regione Istriana u školskoj godini 2024./2025. pod nazivom “Štorije poli ognjišća”. Ove smo godine odlučili se posvetiti načinu života naših starih, njihovim pričama i običajima koji su djelom obilježili i naše živote, a kojih se rado sjećamo.

Koordinatorice zavičajne nastave Gordana Ružić- Stanojević i knjižničarka Dragica Pršo u suradnji s ostalim učiteljima, stručnim suradnicima i zaposlenicima škole organizirale su završni dan zavičajnosti posvećen ovoj prekrasnoj i povijesno važnoj temi.

Svi naši učenici, pomoćnici u nastavi tijekom školske godine s radošću su proučavali, razgovarali i svojom kreativnosti pomogli u obilježavanju projektnog dana.

Učenici prvih razreda su sa svojom učiteljicom Irenom Radolović razgovarali o starim stvarima koje su u svom životu upotrebljavali naši stari čiji je život bio u direktnoj vezi s prirodom jer su se uglavnom bavili obradom zemlje, uzgojem i čuvanjem domaćih životinja. Našli su se tu predmeti poput starih šupreša – glačala, mažinina- mlinca za kavu, fenjera, potkova, štambilja, telefona i sita. Svaki je učenik opisao predmet po izboru, a koje  su na satovima likovne kulture i naslikali u raznim tehnikama i u suradnji s knjižničarkom postavili izložbu u školskoj knjižnici te naknadno u holu.

Učenici 2.a razreda s učiteljicom Svjetlanom Vulin, svoj su istraživački rad temeljili na nematerijalnim dobrima koja su nam ostavili naši stari. Naglasili su važnost ljubavi prema zavičaju čitajući priče, ilustrirajući stripove i izražavajući se jezikom zavičaja. Kroz priču Plesna haljina žutog maslačka istražili su koliko je maslačak kao biljka korisna i lijepa, a u prošlosti je bila čest gost u raznim pripravcima, tinkturama, kremama i jelima čiji su recepti ostali zabilježeni i u ponekim bilježnicama starih nonica. Učenici su se bavili i likovnim radom pa su oslikali Slavoluk Sergijevaca, simbol grada Pule, fotografirali zavičaj i vodili dnevnike u kojima su bilježili posebne trenutke koje su u njemu zapazili.

Kao završnicu svoje aktivnosti izdvojili su slikanje na platnu i prodaju slika na humanitarnoj izložbi čija će sredstva donirati u dobrotvorne svrhe. Cijelim projektom vodila ih je misao da su oni kao zajednica samo mala, ali jako važna  “kap zavičaja” sa svojim osobnostima, ljepotama i vrlinama.

Razrednica 2.b razreda Vedrana Majstorović svoje je učenike provela na nezaboravno putovanje istarskim  legendama kojih je mnogo, a posebnu su važnost dali legendi o vilama koje su sagradile Arenu. U sklopu produženog boravka posjetili su Arenu, slušali o njenoj povijesti, razgledali katakombe.

Svoj su razred ukrasili likovnim radovima na temu vila i Arenom koju su sami “sagradili” od novinskog papira te osmislili zajedničku slikovnicu Legenda o vilama.

Naši trećaši s učiteljicom Elenom Dotto posvetili su se čakavštini. Izabrali su priče o štrigama i štrigunima kao što je Jure Grando iz Kringe, Vile s Učke, vještice Mare iz Savičente,  Vile koje su sagradile Arenu i mnoge druge. Njihove priče bit će sastavljene u knjižicu, a odabrane izvješene na razredni pano. Istraživali su i vrste starih ptica koje su obitavale u  našem zavičaju, o njima čitali i prezentirali radove.

Razrednica Gordana Ružić- Stanojević i 4.a razred izradili su ognjišće koje je bilo srce svake kuće. Oko njega su se obitelji okupljale nakon napornog rada, družile se, objedovale i pričale štorije. Oni su tehnikom kaširanja od starog papira izradili ognjišće, bukalete iz kojih se pila tradicionalna istarska supa i rakljanski lonac koji je bio nezaobilazan dio svake kuće.

Učenici su pročitali knjigu Zdenka Bašića pod nazivom Čarobna Istra u kojoj je poseban naglasak stavljen na priče o mitskim bićima Istre u koje su vjerovali naši stari. Svaki je učenik naučio nešto o mitskom biću po izboru, a svoje su priče pričali okupljajući se oko svog razrednog ognjišća, a o čemu su snimili i kratki  film.

Razrednica 4.b Sandra Smoljan i učiteljica engleskog jezika Doris Mejak sa svojim učenicima proputovale su životima naših starih, njihovim djetinjstvom, običajima i navikama te slobodnim vremenom. Prikupljene informacije sročili su u priče i pjesme vesele, ali i tužne tematike. Jedna učenica otpjevala je uspavanku na talijanskom dijalektu koju joj je nona pjevala kad je bila mala dok je jedan od učenika pročitao zanimljivu priču pod nazivom Vuci na izvoru potoka koju mu je pričao nono. Uz recitacije i pjesme snimljena je videosnimka jedne nonice koja recitira svoju pjesmu. Sve priče, pjesme, slike kao i videozapis postali su dio e – knjige.

 

Ovaj veseli projektni dan učenici 5.a uz vodstvo razrednice Rosane Zupičić Smoković i učiteljice katoličkog vjeronauka Ane Puškarić obilježili su likovnim izričajem. Odabrali su tri najzanimljivije istarske legende te su iste interpretirali u grafičkoj tehnici i linorezu. Učenici su izradili skice koje su prenijeli na matrice od linoleuma. Matrice su izdubili i  premazali bojom za tkaninu pa su legende o divu Velom Joži, vilama koje su izgradile Arenu, zmajevima u Istri, zmajevim brazdama i zmaju koji se skrivao u pećini ispod Pićna otisnuli na platnene torbe i majice. Posebno su obradovale školske kuharice za koje su pripremile majice s otisnutim mitskim bićima u kojima će posluživati učenike.

Učiteljica informatike Barbara Grgec Mošnja s učenicima 5.b razreda istražila je istarske legende o divu Dragonji, Orku iz Limskog kanala, maloj vještici iz Pazina i drugim legendama koje su oblikovale istarsku narodnu baštinu.

Svaki je učenik nakon toga odabrao jednu legendu i prema njoj osmislio strip. Učenici su se na zanimljiv način upoznali s temeljnim obilježjima stripa, načinom prikazivanja govora i misli te ulogom naracije u stripu. Objašnjen im je element vizualnog pripovijedanja kako bi što vjernije prenijeli legendu u formu stripa.

Naši šestaši uz vodstvo učiteljica glazbene kulture Štefica Čeh i Marte Šarec istražili su život i glazbeno stvaralaštvo pulskog skladatelja Antonia Smareglie s naglaskom na operu Nozze Istriane. Učenici 6.a razreda posjetili su spomen sobu Antonia Smareglie u pratnji učiteljice glazbene kulture i učiteljice geografije Kristine Morožin Majušević.

Učiteljice hrvatskog jezika Karla Virgilio i Maja Radolović Čalić, učiteljica matematike Jelena Škrinjarić Kokor i rehabilitatorica Karin Bolković Fornažar povele su učenike sedmih i osmih razreda na terensku nastavu putevima Raklja i Mutvorana.

U Raklju su posjetili rodnu kuću Mije Mirkovića, koji je stvarao pod pseudonimom  Mate Balota, stari Rakalj (Castrum Novum- ostaci srednjovjekovnog Kaštela i crkvu Sv. Agneze). U Mutvoranu su vidjeli povijesne ostatke gradskih i srednjovjekovnih zidina, crkvu Sv. Marije Magdalene te Mutvoranski bestiarij.

Učitelj engleskog jezika Nenad Stojković, učiteljica matematike Kristina Cvetković i učitelj fizike Bernard Marušić odveli su učenike 7.b razreda u povijesni obilazak Pule. Učitelj  Nenad Stojković pripremio je zanimljivo izlaganje prepuno povijesnih činjenica vezanih za običaje i kulturno dobro grada Pule. Istaknuo je važnost antičke, venetske i austrougarske ostavštine. Osim upoznavanja s bogatom arhitektonskom i kulturnom ostavštinom ovaj obilazak imao za cilj osvijestiti učenike o njihovom odnosu i položaju na povijest Pule u lokalnim i kontinentalnim okvirima.

Učiteljica povijesti Valentina Miletović Anić kroz suradnju povijesnih grupa Osnovne škole Monte Zaro i Škole primijenjenih umjetnosti i dizajna te knjižničarkom Dragicom Pršo izradila je e-knjigu. U istoj objašnjava važnost ognjišća kroz povijest. Opisuje povijesne trenutke koji su od iznimne važnosti poput otkrića vatre bez koje bi ognjišće kao mjesto okupljanja bilo puno hladnije i pustije. Opisuje krapinskog pračovjeka, upoznaje nas s Aedima- putujućim zabavljačima stare Grčke, istarskim legendama te mjestima koja su vezana uz iste. Povijesne činjenice i važne trenutke istražili su učenici koji pohađaju izvannastavnu aktivnost Mladi povjesničari. Zanimljive ilustracije izradili su učenici ŠPUD-a.

 

Izložba svih radova postavljena je na ulazu u školu, a video o protoku projektnog dana izradio je učitelj informatike Zlatko Lasek.

Ovaj nam je projektni dan prošao vrlo veselo, kreativno i poučno te su svi sudionici zaista uživali u svakom trenutku.

Ravnateljica Branka Sironić Buić zahvaljuje se svim učiteljima, pomoćnicima u nastavi i zaposlenicima škole na uloženom trudu, prekrasno osmišljenom  i sadržajno bogatom projektnom danu na ovu zaista inspirativnu temu.

 

 

vijest napisali pedagog Saša Jureša i učiteljica Katarina Marušić